Det går mange skrekkhistorier om leiebil i Spania. Her får du noen tips om hvordan du kan unngå de største fellene og dekke ditt behov for bil på en rimelig måte.

Tekst og foto: Olav Barhaugen

Enten man bor her fast eller i perioder er man i mange tilfeller avhengig av bil. Mange velger å kjøpe sin egen bil, men leiebil kan i mange tilfeller være både rimeligere og bedre.
Jeg har nå i over ett år leid bil. Det har for meg vært en fleksibel og rimelig måte å dekke mitt bilbehov på. Selvfølgelig har det ikke vært uten noen utfordringer, men det er slik man lærer av. En lærdom jeg nå vil dele med mine lesere. Mine erfaringer er for leie fra flyplassen i Alicante, men gjelder forsåvidt over hele landet.

De fleste av oss kommer med fly, og da er det mest naturlig å leie bil på flyplassen. Det er også der det største tilbudet er, og utenom høysesong (sommerferie, jul og påske) er det overskudd på biler og lavere priser. For meg som har flere turer til Norge i løpet av året er det også meget praktisk å kunne levere leiebilen når jeg drar, og ta ut en ny når jeg er tilbake. Noen utleiere holder til utenfor flyplassen, men har tilbringertjeneste slik at de kjører deg frem og tilbake med skyttelbuss, eller kommer til flyplassen med leiebilen din.

skyttelbuss leiebil

Selskapene som holder til utenfor flyplassen har som regel skyttelbusser som går fra nedre plan på flyplassen.

Det er mange måter å søke opp en leiebil på. Alle bilutleiere har sine egne nettsider, men det er den dyreste måten å leie bil på. Det beste er å bruke en søketjeneste som sammenligner priser fra ulike utleiere og tilbyr lave priser. Det er mange eksempler på slike. Rentalcars.com er nok den største, men jeg har som regel endt opp med doyouspain.com. De har oftest de beste prisene, men det kan lønne seg å sjekke flere alternativer.

Nettstedet doyouspain.com har vist seg å være den billigste søkesiden for leiebil.

Bilene leies normalt ut med basis forsikring. Det vil si at du er ansvarlig for skader på bilen bare inntil et visst beløp. Utleieren vil da reservere et beløp på kredittkortet ditt som en garanti for dette. Dette beløpet varierer ut fra biltype, men er normalt fra 800 til 1500 Euro. Beløpet blir ikke trukket fra kortet ditt, men kun blokkert. Det lønner seg likevel å ha et kort med høy nok kredittgrense slik at dette ikke tar hele kreditten din. Når bilen leveres tilbake sjekkes den for skader, og hvis alt er i orden blir blokkeringen opphevet. Normalt skjer dette med en gang, men hos enkelte selskaper kan det ta noen dager.

Mange selskaper vil prøve å selge deg ekstra forsikring, slik at du slipper å reservere dette beløpet. En slik forsikring koster ofte mye mer enn hva leieprisen er, men du slipper ytterligere kostnad og problemer om uhellet skulle være ute. Men selv om du ikke tar denne tilleggsforsikringen er bilen fremdeles forsikret uansett hva personalet bak skranken sier. Mange er veldig pågående for å selge denne forsikringen, eller å tilby deg oppgradering til dyrere biltype. Hold deg hard, og stå på ditt. Begynner du å tvile har de deg på kroken. Du risikerer aldri å bli krevd for mer enn det beløpet som er reservert, unntatt hvis du har vært svært uaktsom. For eksempel ved promillekjøring. Det blir på samme måte som egenandel på forsikringen til din egen bil. Mange reiseforsikringer har dekning for skade på leiebil, så om du skulle være uheldig vil de kunne dekke tapet ditt. Min mening er derfor at en tilleggsforsikring er en unødvendig tilleggskostnad. Men det er en del ting du må passe på når du leier uten slik forsikring.

leiebil

Det lønner seg å kjøre bilen ut fra der den står parkert, slik at du får bedre plass til å sjekke den for skader.

Når du henter leiebilen er det meget viktig at du sjekker bilen grundig for skader. Det kan være vanskelig når bilen står trangt parkert i et parkeringshus, så det beste er å kjøre bilen til et sted i parkeringshuset der du kan sjekke den bedre. Vanligvis er eksisterende skader markert på et skjema, så sjekk nøye at alt er markert, og ta et bilde hvis du er i tvil. Sjekk også at reservehjul og verktøy er på plass. Om noe er feil, ta kontakt med utleierens personale før du forlater området.

En slik skade nede på støtfangeren kan være vanskelig å få øye på.

Når du leverer bilen må du sørge for at bilen blir kontrollert og godkjent av utleieren. Noen selskaper, deriblant Goldcar er lite villige til å gjøre dette. Da kan du risikere å bli belastet for en skade du ikke har sett, eller at de rett og slett prøver seg på å påstå at du har påført bilen en skade. Velg derfor selskaper som sjekker bilen og godkjenner den ved levering. Selskaper jeg har god erfaring med i så måte er Record Go og Firefly (på flyplassen) og OK Cars (utenfor flyplassen)

Sjekk også hjulene for skader.

En annen ting du skal være obs på er drivstoff. Du kan som regel velge full/full eller full/tom. På full/tom betaler du for drivstoff og et servicegebyr når du henter bilen. En tank drivstoff koster på en småbil rundt 60 Euro, og servicegebyret er gjerne rundt 30. Leverer du bilen igjen med full tank får du refundert all drivstoffkostnad, halv tank – halv refusjon osv. Men servicegebyret må du uansett betale. Leier du full/full slipper du dette, men leieprisen i seg selv er som regel høyere (tilsvarende servicegebyret). Prisen de opererer med for drivstoff er også høy, gjerne over 2 euro pr liter. Det er derfor et vurderingsspørsmål. Personlig har jeg tatt full/tom, men fylt opp tanken igjen og dermed fått full refusjon. Men det er viktig å fylle opp nær flyplassen, slik at tankmåleren står på maks. Noen selskaper krever også kvittering på at du har fylt drivstoff maks 10 km fra flyplassen.

Uteleierens folk er nøye og effektive når de sjekker bilen ved levering. Er alt OK får du kvittering, hvis ikke viser de deg skaden og forteller hva du må betale.

Totalt fra september 2018 til september 2019 har jeg hatt leiebil i 316 dager, fordelt på 19 omganger. Det har kostet meg totalt 1107,- Euro. Det gir en snitt døgnpris på 3,5 Euro. Lavest døgnpris har faktisk vært helt nede i 32 cent. Jeg har stort sett leid Fiat 500, som er ett av de rimeligste alternativene. En meget grei bil for to personer. Ved behov har jeg tatt ut større bil, og kostet også på meg et par uker med cabriolet.

lasterom VW caddy

En stor fordel med leiebil er at man kan velge biltype etter behov. For eksempel en med stort lasterom i tilfelle man ska hente en pall med magasiner.

Jeg har heller ikke unngått å bli krevd for skader. En gang er jeg ganske sikker på at det ikke var noen skade, men andre gangen var det min egen feil at jeg ikke hadde sjekket godt nok. Så skaden når jeg parkerte hjemme, men da var det for sent. Har jeg kjørt utenfor porten er det mitt ansvar. Men med dekning for leiebilskade i reiseforsikringen var ikke det noe problem. Greit oppgjør og pengene på konto på noen dager.

En av de få negative tingene ved å leie bil er at det ofte er lang kø for å få hentet bilen.

Konklusjonen må bli at leiebil er et rimelig og fleksibelt bilhold. Man slipper å tenke på vedlikehold, EU-kontroll og ikke minst parkering eller transport til og fra flyplassen. For de som er her bare deler av året vil det kanskje koste bare 4-500 Euro. Høyeste priser er jul/påske og juli/august. Jeg vil nok fortsette med leiebil en stund også nå etter jeg har blitt fastboende, men det blir jo et lite sjansespill når jeg ikke lengre har en reiseforsikring som dekker eventuelle skader.

 

 

Forrige innlegg
Neste innlegg