P1060243I helgen har jeg vært i Barcelona. En storby som har litt av hvert å by på. Og jammen traff jeg kjentfolk der også.

Jeg har ligget på en campingplass litt lengre nord noen dager, men på lørdag morgen satte jeg kursen sørover til Barcelona. To av mine søskenbarn med familie var nemlig i byen for å besøke sønnen til den ene, som studerer der. Jeg hadde funnet en parkeringsplass nede ved havnen der det visstnok skulle være mulig å stå med bobil, men det viste seg å ikke stemme. Heldigvis hadde jeg sett meg ut et par andre plasser, og på neste var det full klaff. Plassen lå like ved MNAC – Museu Nacional d’Art de Catalunya, og derfra gikk det rulletrapp rett ned mot Placa Espanya.

Rulletrapp til byen var en grei løsning. Dessverre hade den sluttet å gå når jeg skulle tilbake utpå natta. :(

Rulletrapp til byen var en grei løsning. Dessverre hade den sluttet å gå når jeg skulle tilbake utpå natta. 🙁

Dermed var jeg midt i sentrum, og klar for å utforske byen. Jeg tok like greit en sightseeing-buss, noe som er en grei måte å gjøre seg kjent i en by på. Etter et par timer på bussen med noen stopp her og der peilet jeg meg inn på havneområdet der jeg møtte slektningene mine. Det ble en hyggelig lunsj og spasertur langs stranden før jeg gikk oppover til bilen igjen for å slappe av litt.

Et øyeblikk trodde jeg at jeg hadde havnet i Dubai

Hyggelig møte med to søskenbarn med fruer. De hadde også med seg "barna" med de ble ikke med på bildet.

Hyggelig møte med to søskenbarn med fruer. De hadde også med seg «barna» med de ble ikke med på bildet.

På kvelden gikk jeg nedover til byen igjen, og stoppet opp en stund og så på et flott lys- og vannshow i fontenen Magica de Montjuic som ligger mellom MNAC og Placa Espanya.

Flotte fontener foran MNAC

Jeg hadde dessverre ikke med meg kameraet denne gangen, men iPhone duger da både til foto og film det også.

Så møtte jeg slektningene igjen i leiligheten de hadde leid før vi gikk ut og spiste et nydelig måltid på Japansk restaurant. For første gang i livet dristet jeg meg til å smake på sushi, og det smakte ikke så aller verst. Problemet var å få det i seg, for kniv og gaffel ble vi selvsagt ikke utstyrt med.

Fontenene og MNAC i dagslys

På søndagen ble det ny sightseeing på formiddagen, denne gang med metroen. Jeg måtte jo bortom og se på kirka til Gaudi, men skrinla fort planene om å gå inn. Å betale 18 Euro for å stå som sild i tønne med hundrevis andre turister gadd jeg ikke.

Sagrada Familia. Gaudis livsverk som ble påbegynt i 1882 og forventes ferdigstilt i 2026

Tok derfor banen ned til Placa Catalunya og ruslet litt på hovedgaten La Rambla før jeg fant ut at det var nok storbyliv for denne gang. Som en landsens gutt trives jeg best på mindre steder. Jeg hadde nok ikke forestilt meg at det skulle være så mye folk på denne tiden av året, men det krydde av folk over alt.

Mye folk på La Rambla en søndag formiddag

Et stort politioppbud over hele byen

Det var også et stort oppbud av politi. Om det skyldtes terrorangrepene i Paris fredag kveld, eller andre årsaker vet jeg ikke. Terorangrepet ble også markert på Placa Catalunya der det ble hengt opp plakater med hilsener, lagt ned blomster og tent lys.

Terrormarkering på Placa Catalunya

Jeg opplevde Barcelona som en hyggelig og velstelt by. Det var nesten ikke søppel å se i gatene,og rent og pent over det hele. Lite tiggere og prostituerte som trengte seg på, og jeg merket heldigvis heller ikke noe til lommetyvene jeg hadde blitt advart mot. Det store politioppbudet gjorde kanskje at de holdt seg unna. Jeg følte meg mere trygg i Barcelona enn i Oslo.

På markedet ved La Rambla kan man kjøpe delikatesser av alle slag. Skinke til 198 Euro pr kg blant annet.

Jeg kommer sikkert til å besøke byen en gang til, og vil utforske mer av hva byen har å by på.