DSC_5328Den siste måneden har jeg tilbrakt på Camping La Colina i Albir. Den suverent flotteste campingplassen jeg har vært på til nå.

Når jeg startet min tilværelse i bobil var det klart at vinteren skulle tilbringes i varmere strøk. Den norske vinteren med mer og mer dårlig vær og føre har jeg fått nok av. Flere alternativer ble vurdert, og tips innhentet fra andre klimaflyktninger i bobilmiljøet. Facebook er et fint medium for å utveksle erfaringer og få gode tips. Noen anbefalte Kroatia, andre det sørlige Italia, mens de fleste foretrakk Spania og Portugal. Til slutt falt valget på Spania, og planen var å jobbe meg nedover kysten og ende opp på Costa del Sol mot juletider. Så langt kom jeg ikke. En av campingplassene jeg fikk anbefalt var La Colina i Albir, en koselig småby like ved det mer kjente Benidorm. Her trives jeg så godt at jeg ser ingen grunn til å reise videre med det første, så jeg blir her en måned til.

Hovedbygningen med resepsjon, restaurant og sanitæranlegg

I dette området er det mange nordmenn som tilbringer hele eller deler av året. Ja det blir gjerne kalt Norges største gamlehjem. Rundt 20.000 nordmenn oppholder seg her. Noen i eget hus, noen leier hus eller leilighet og noen er på camping. Området er regnet for å ha mest stabilt klima, og flest soldager i året. Altså fint for meg som er vant med Hvaler, som er den mest solrike kommunen i Norge. Siden jeg kom her den 19.November har det regnet to ganger, og vært litt overskyet et par dager. Ellers har det vært sol og flott vær. Temperaturen ligger på rundt 20 grader på dagtid, og kryper ned mot 10 i løpet av natten. Sola står opp i 8-tida om morgenen, og til jeg er ferdig med morgenstellet og litt jobbing i 11-tida er det godt og varmt. Da er det tid for en liten trimtur, enten til fots eller på sykkel. Rett bak campingen ligger naturparken Sierra Helada med fine turmuligheter, og til nabobyene Benidorm og Altea er det en fin sykkeltur.

Vakkert pyntet over alt

Camping La Colina er en forholdsvis ny plass. De første gjestene sjekket inn for fire år siden, og plassen har gradvis blitt ferdigstilt frem mot denne sesongen. Det er 90 plasser for bil eller campingvogn. Alle med mulighet for fast tilkobling av vann og avløp. Plassene er store, runt 100 m2, og belagt med fin småstein noe som er både praktisk og renslig. Rundt plassen er det en mur med høyt gjerde oppå, slik at vi er forskånet fra ubudne gjester. Det er også vakt på plassen døgnet rundt, så her føler vi oss trygge. Når det er sagt er det ikke noe stort problem med kriminalitet i dette området. Antall vinningsforbrytelser er synkende, og det føles veldig trygt å gå i byen, selv på sene kvelder. Dopselgere og prostituerte har jeg ennå ikke sett i gatene her, og kun et fåtall tiggere. Her er det stor forskjell fra norske byer.

Bassengområdet med oppvarmet basseng i forgrunnen

Restauranten med uteservering

Campingplassen har flotte fellesområder. Hovedbygningen rommer foruten resepsjon og sanitæranlegg også en restaurant. Den drives av en svensk dame som også har restaurant nede i sentrum. Her serveres det både enkle småretter og dagens meny. Grei mat til en rimelig penge. En tre-retters med øl eller vin ligger på 8-9 Euro. Det arrangeres også grillfester der man betaler en fast pris og spiser så mye man vil. Det har allerede vært 3 slike grillfester siden jeg kom, og den ene var faktisk gratis. Vi betalte kun for drikke utover et glass Sangria som vi fikk ved ankomst. Vi var dog veldig flinke til å handle i baren, så kvelden gikk nok i pluss likevel. Men vertskapet er veldig rause på mange måter. Når jeg kom her hadde jeg ikke avløpsslange som passet inn på anlegget her, men vaktmesteren hivde seg rundt og lagde en overgang og kappet til slange slik at jeg fikk koblet meg på. Noen betaling var det ikke snakk om. Litt etterpå kom en annen kar med en flaske vin og en flaske vann, det var velkomstgave som alle nyankommne fikk. Rett som det er settes det ut kasser med appelsiner som vi bare kan forsyne oss med. Og på juleaftens morgen kom vertinna utkledd som julenisse og delte ut en kartong med 6 flasker vin til hver gjest.

På juleaften kom denne blide nissen på døra med gave til meg.

Standarden er meget høy her på plassen. Sanitæranleggene holder god hotellstandard med fine toaletter og dusjrom. Det er til og med lagt ut skikkelige håndklær ved servantene, det har jeg aldri før sett på en campingplass. Mange steder har ikke engang toalettpapir. Her er det rikelig av alt, til og med varmt vann. Og helt fritt for poletter og ekstra betaling. Det eneste som koster ekstra er vaskemaskin, men det er også ganske rimelig. Det er to sanitærbygg, ett for damer og ett for herrer. De blir grundig rengjort hver dag, og det er ikke et støvkorn å finne selv i de innerste kroker.

Sanitæranleggene er i likhet med resten av plassen flott belyst om kveldene

Hvilke andre campingplasser finner du dette på?

Det er heller ikke så veldig dyrt å bo her. For langtidsopphold blir døgnprisen svært hyggelig. Står du hele vinteren kommer du ned på en døgnpris på 15 Euro, det er mindre enn en normal døgnpris på en bobilparkering med et minimum av fasiliteter. Når man i tillegg tenker på at levekostnader generelt er lave her, så er det en meget gunstig måte å tilbringe vinteren i varme strøk på. Matvarepriser generelt er under halvparten av det som er vanlig i Norge, spesielt frukt og grønt og rent kjøtt. Vin er latterlig billig, med 3-4 Euro som gjengs pris på helt grei vin. Å spise på restaurant er også rimelig. De fleste har dagens meny, gjerne med flere alternativer. Svært sjelden koster det over 13-14 Euro for en tre-retters med vin eller øl. Servicen er også førsteklasses på de aller fleste steder.

Fine grøntanlegg og mange trær som gir skygge på solrike dager.

Her får du et utvalg bilder fra campingplassen, og senere skal jeg skrive litt om Albir og området rundt. Om du ønsker å bo her bør du bestille plass. Mer informasjon finner du på plassens nettsider. http://campinglacolina.com/

Til Jul pyntes det litt ekstra.

Fin julebelysning på hovedbygget

Kveldsstemning ved bassenget

Her er det godt å være

Grøntanleggene og blomsterbedene holder svært høy standard