Ryanair har vært en gjenganger i nyhetene den siste uka. Fagbevegelsen går hardt ut mot det de kaller slavekontrakter, og politikere oppfordrer til boikott av selskapet. Hva skal man mene?

Vi skal ikke gå så veldig langt tilbake i tiden før en flyreise var et stort økonomisk løft. En flyreise var å regne som luksus, og passasjerene ble behandlet deretter. Etter hvert som det ble mer konkurranse gikk prisene nedover, og Ryanair var det selskapet som for alvor kuttet prisene på flybilletter. Her i Norge fikk vi Norwegian, som utfordret SAS som nærmest hadde et monopol i markedet. Plutselig var fly blitt et rimelig alternativ for dem som skulle reise over lengre avstander.

Både Ryanair og Norwegian har fått mye kritikk for måten de driver butikk på. Kritikkverdige arbeidsforhold, lave lønninger og gambling med sikkerheten er noe av det de har blitt kritisert for. Oftest kommer kritikken fra konkurrerende selskaper og fagforeninger, noe som også skjedde denne uken. Spør du flypassasjerene er de som regel godt fornøyd, og heller ikke bekymret for sikkerheten. Hva flyvertinnen eller piloten tjener er likegyldig, bare vi kommer dit vi skal for en fornuftig pris. Vi tar det som en selvfølge at gjeldende lover og regler følges, og at rette myndigheter har kontroll på hva som skjer. Ryanair har for øvrig bransjens nyeste og mest miljøvennlige flyflåte, og har til nå ikke hatt alvorlige ulykker.

Det store stridsspørsmålet er hvilke myndigheter som skal kontrollere hva. Ryanair mener at de som jobber på deres fly som er registrert i Irland og eies av et irsk selskap skal være underlagt irsk lov. De lønnes fra Irland, og skatter til Irland. Om de fast eller midlertidig bor i et annet land skal ikke det ha noen betydning. Her er jeg enig med Ryanair. Jeg går også ut fra at en tilsvarende norsk ansatt i SAS som er stasjonert på en base i andre land er underlagt norsk lov. Jeg går også ut fra at Ryanairs arbeidskontrakter og øvrige avtaler er i henhold til irsk lov og avtaleverk. Såpass mye bråk har det vært rundt dette selskapet, at de passer på å holde seg innenfor lovverket. Kanskje ikke langt innenfor, men i hvert fall på riktige siden.

Det forbauser meg at det hele tiden er Ryanair som skal angripes for slike forhold. Det er langt alvorligere ting som foregår, spesielt innen transport og samferdsel. Noe av det mest graverende er hvordan statseide Posten/Bring organiserer sin transport. Posten til Nord-Norge som tidligere gikk med norske fly går nå på utenlandske fly. For ikke å snakke om selskapets vogntog med øst-europeiske sjåfører. Og hvilke arbeidsforhold har de som laget datamaskinen du leser denne artikkelen på? Eller de som har sydd buksa du har på deg? Eller polakken som malte huset ditt? De fleste av disse ville nok jublet for en jobb i Ryanair.

Vi må ta inn over oss at det er ulike lønns- og arbeidsvilkår i verden. Her i Norge er vi så heldige at lønningene er høye og arbeidsledigheten er lav. Et par timers flyreise unna er dette snudd på hodet. Dette gjør at folk i større grad er villige til å ta jobber med ugunstige vilkår. En dårlig betalt jobb er bedre enn ingen jobb. Dette utnyttes nok av arbeidsgiverne, men mange av dem ville heller ikke overlevd med høyere kostnader. Men det finnes også selskaper som tjener grovt på å utnytte billig arbeidskraft. At en vare/tjeneste har høy pris behøver ikke å bety at de som produserer denne har gode lønns- og arbeidsvilkår, selv om vi liker å tro det.

Personlig vil jeg nok komme til å bruke Ryanair også i fremtiden. For det første har de et godt rutetilbud fra en flyplass en snau times kjøretur unna. Men de har også det jeg mener er en fornuftig prispolitikk. Du betaler en grunnpris for transporten, og så litt ekstra om du skal ha med deg koffert, ha mat underveis, eller har andre behov og ønsker. De har en litt tungvint bestillingstjeneste på nett, og et uvant regelverk. Men når du har gjort deg kjent med vilkårene er det enkelt å forholde seg til. Man må også være oppmerksom på at de ofte benytter seg av flyplasser litt utenfor de store byene. Heller ikke noe problem for dem som kan lese et kart. Jeg kunne nok tålt å betale litt mer for billetten. Det er jo et tankekors at en tur/retur reise til Roma koster meg halvparten av hva det koster å parkere bilen på flyplassen den uka jeg er borte. Men jeg tviler på om det ville ført til bedre vilkår for de ansatte i selskapet.

Før vi boikotter Ryanair må vi se på hva som skjer ellers i samfunnet. Norske bedrifter som flytter produksjonen til lavkostland og overskuddet til skatteparadiser. Omsorgsarbeidere rundt i kommunene som må kombinere flere deltidsstillinger med ugunstig arbeidstid for å få økonomien til å gå opp. Og utenlandske trailersjåfører i utenlandske vogntog med norske firmanavn. Ryanair sørger for at vi her i Østfold har en internasjonal flyplass som gir oss et godt tilbud, og genererer flere tusen arbeidsplasser. En flyplass som lider under strenge begrensinger med antall flybevegelser, gitt av en stat som eier de fleste av flyplassens konkurrenter. Den samme staten som bevilger store beløp til et konkurrerende flyselskap, der dresskledde direktører med millionlønninger toer sine hender når de må nedbemanne og kutte i velferdsordninger. Takke meg til Ryanairs sjef som stiller på pressekonferanse i arbeidsklær og snakker rett fra levra.