Historisk

Jeg er på mange bilutstillinger og treff i løpet av et år, og det er bestandig moro å gå rundt og se på fine biler. Men det er ikke til å komme fra at det blir et par elementer som mangler, nemlig lyd og bevegelse. Derfor var det ekstra moro å komme til Rudskogen siste helga i august.

Det er imponerende å både se og høre når 25 sykler legger i vei i NM i roadracing

Det er imponerende å både se og høre når 25 sykler legger i vei i NM i roadracing

Rudskogen Motorpark er Norges nasjonalanlegg for motorsport, og arena for mange ulike grener innen motorsport. I august hvert år arrangerer de Rudskogen Motorfestival, der de viser bredden av aktiviteter på banen. Kjøretøyer på både to og fire hjul boltrer seg på og rundt banen, og ofte skjer det noe i luften også. Årets festival bød på mange godbiter for oss som liker biler med noen år på baken. Her kunne vi blant annet se på rundt 50 biler som kjempet om NM-poeng i historisk racing, og et knippe eksklusive biler med historie fra det klassiske Le Mans løpet.

Historisk racing

Holm Jacob Matheson tar ledelsen i sin Ford Escort. Skandinavias mestvinnende løpsbil.

Holm Jacob Matheson tar ledelsen i sin Ford Escort. Skandinavias mestvinnende løpsbil med til nå 132 seire og 249 pallplasser.

Historisk Racing er en av de største og mest populære klassene innen norsk asfaltracing. Internasjonalt har FIA (Det internasjonale Bilsportsforbund) tatt vare på denne tiden ved å gjenskape reglementet slik det var. Målet er med andre ord at bilene skal gå like fort, se og høres ut som de gjorde den gangen og ikke minst være like varierte som det de var. Historisk favner mange morsomme biler; fra Camaro og Mustang, via Lotus, Porsche og Alfa Romeo til Mini Cooper og NSU TT.

Hans P. Havdal i sin Porsche Speedster jakter på Birger Patrick Knutsen i Hillmann Imp. Ketil S. Thorbjørnsen i Fiat Abarth kommer bak.

Hans P. Havdal i sin Porsche Speedster jakter på Birger Patrick Knutsen i Hillmann Imp. Ketil S. Thorbjørnsen i Fiat Abarth kommer bak.

Ketil S. Thorbjørnsen i Abarth og Heidi Akre i NSU TT. Tore Lysebo bakerst med sin gule Abarth

Ketil S. Thorbjørnsen i Abarth og Heidi Akre i NSU TT. Tore Lysebo bakerst med sin gule Abarth

Bilene deles inn i grupper basert på produksjonsår. I Norge er de fleste bilen i periode F (1961-65) og periode G (1966-71) Videre skilles det på motorvolum over og under 1300 ccm. I den minste gruppen finner vi biler som Mini Cooper, NSU, Hillmann Imp og Fiat Abarth. De med større motorer kjører gjerne Ford Escort, Porsche, Lotus og BMW.

Le Mans kavalkade

Tipo154

Maserati Tipo 154 ble bygd i kun ett eksemplar. Den krasjet under trening til Le Mans i 1965, og føreren , Lucky Casner omkom. Bilen på bildet er en replica, bygd etter de originale spesifikasjonene,

Et av motorsportens mest tradisjonsrike arrangementer er 24-timers løpet på Le Mans. Med unntak av krigsårene og et par andre år har dette løpet vært arrangert hvert år siden 1923. På Rudskogen var det samlet en rekke biler med mer eller mindre tilknytning til Le Mans. Blant annet en Ford GT-40, bilen som gjorde slutt på Ferraris dominans i midten av 60-årene. 4 år på rad fra 1966 til -69 var det en GT40 som tok seieren i dette klassiske løpet. En annen godbit var en Alfa Romeo TZ fra 1964 som faktisk deltok i Le Mans dette året. Dette var nok den mest verdifulle bilen som var på Rudskogen denne helga. Videre kunne vi se en Maserati Tipo 154, også fra 1964, en Ferrari 250 fra 1959 og flere klassiske sportsbiler.

Denne Alfa Romeo TZ deltok på Le Mans i 1964. Befinner seg nå i Sverige

Denne Alfa Romeo TZ deltok på Le Mans i 1964. Befinner seg nå i Sverige

Som på Le Mans i slutten av 60-årene. Ford GT 40 setter sluttstrek for Ferraris dominans

Som på Le Mans i slutten av 60-årene. Ford GT 40 setter sluttstrek for Ferraris dominans

Ronnie Petersons bil

Ronnie Petersons March 721X som han kjørte i 1972-sesongen i Formel 1

Ronnie Petersons March 721X som han kjørte i 1972-sesongen i Formel 1

En av de mest kjente Formel 1-førerne gjennom tidene er svenske Ronnie Peterson, selv om han aldri oppnådde å bli verdensmester ble han regnet som en av de beste førerne gjennom 70-tallet. Peterson omkom etter en tragisk ulykke på Monza-banen i Italia høsten 1978. En av bilene han brukte i 1972-sesongen eies nå av Magnus Ahlqvist fra Småland. Magnus har restaurert bilen til originalstand og kjører noen løp med den. Nå hadde han tatt turen til Rudskogen og tok oss for noen minutter tilbake til de glade og ville 70-årene. Både lørdag og søndag kjørte han på banen sammen med de andre klassiske bilene, og det var en mektig opplevelse å se og høre. Magnus driver firmaet Motorima, og har spesialisert seg på restaurering og gjenoppbygging av klassiske biler. Flere av bilene som var på Rudskogen denne helgen var enten bygd eller restaurert av Motorima.

42 år siden debuten i Formel 1 var det fortsatt både fart og lyd i Marchen.

42 år siden debuten i Formel 1 var det fortsatt både fart og lyd i Marchen.

 NM i Roadracing

Ole Bjørn Plassen (også kalt førsteplassen) kjørte inn til NM-tittel i Superbike.

Ole Bjørn Plassen (også kalt førsteplassen) kjørte inn til NM-tittel i Superbike.

Det var også motorsykler i sving på Rudskogen denne helga. Norgesmesterskapet i Roadracing ble avviklet, og for en som er mest vant til kjøretøyer på 4 hjul var det imponerende å se hvordan disse førerne føk rundt banen. Med tider fullt på høyde med de raskeste på 4 hjul raste de rundt og lå nesten på siden gjennom svingene. Med en snitthastighet på nær 140 km/t går det unna på den drøyt 3 km lange banen med 11 svinger.

Drifting

Drifting er spektakulært å se på. Mye lyd og røyk, og to biler som kjører tett på hverandre.

Drifting er spektakulært å se på. Mye lyd og røyk, og to biler som kjører tett på hverandre.

En motorsportgren som har blitt svært populær de siste årene er drifting. Sporten har sin opprinnelse fra Japan og handler om å kjøre med mer eller mindre konstant skrens, og kome seg rundt banen både raskt og mest mulig spektakulært. Drifting ble introdusert i Norge på starten av 2000-talet, og det har siden 2006 vært kjørt konkurranser i regi av Norges Bilsportforbund. Flere av landets beste utøvere var til stede på Rudskogen og presenterte både seg selv og sporten

Flyoppvisning

Et Harvard T6-G fra Kjeller. Flytypen var i bruk fra andre verdenskrig og til helt ut på 70-tallet

Et Harvard T6-G fra Kjeller. Flytypen var i bruk fra andre verdenskrig og til helt ut på 70-tallet

Vi fikk også anledning til å strekke på nakken. Flere fly fra flyklubben på Kjeller tok turen til Rudskogen i løpet av dagen, og underholdt oss med spenstig akrobatikk og lave overflygninger.

 

Norges første Formel 1 fører?

18 år gamle Dennis Olsen kan bli den første nordmann i Formel 1

18 år gamle Dennis Olsen kan bli den første nordmann i Formel 1

Dennis Olsen fra Våler har kjørt gocart siden han var 6 år, og hatt stor suksess med det. Nå har han tatt steget over i større kjøretøy, og kjører for tiden i Formel Renault 2.0. Han var til stede på Rudskogen og kjørte oppvisning med en bil i 3,5-liters klassen som han håper å få kjøre i neste sesong. Det er klassen under Formel 1, og gjør Dennis det godt der kan han bli den første nordmannen i verdens mest prestisjefylte løpsserie.

Våt bane og lånt bil så ikke ut til å legge noen demper på farten til Dennis Olsen

Våt bane og lånt bil så ikke ut til å legge noen demper på farten til Dennis Olsen

 

Åpent depot

En Ferrari 250 er det ikke hver dag man møter på i Norge.

En Ferrari 250 er det ikke hver dag man møter på i Norge.

Ikke bare fikk vi se bilene i aksjon på banen, men vi kunne gå rundt i depotet og se nærmere på bilene, og snakke med eiere, fører og mekanikere (som ofte var en og samme person). Det var meget interessant å få studere detaljene på bilene, og snakke med folk som kunne fortelle litt om dem.

Alfa Romeo TZ (Tubolare Zagato) Løpsbil med rørramme og karosseri fra Zagato. Løpshistorie fra Le Mans og Nurburgring

Alfa Romeo TZ (Tubolare Zagato) Løpsbil med rørramme og karosseri fra Zagato. Løpshistorie fra Le Mans og Nurburgring

Maserati Tipo 154. Replika av bilen som Lloyd "Lucky" Casner krasjet og mistet livet i under trening til Le Mans i 1965

Maserati Tipo 154. Replika av bilen som Lloyd «Lucky» Casner krasjet og mistet livet i under trening til Le Mans i 1965. Bygd av Magnus Ahlqvist (til høyre) i firmaet Motorima Coachbuilding.

Jan Robert Sørensen er fra Rakkestad, og hadde ikke lang vei å kjøre med sin Alfa ROmeo Junior Zagato. Nr 528 av 1108 biler bygd.

Jan Robert Sørensen er fra Rakkestad, og hadde ikke lang vei å kjøre med sin Alfa ROmeo Junior Zagato. Nr 528 av 1108 biler bygd.

Ferrari 330 Testarossa. Også en replika bygd av svenske Motorima.

Ferrari 330 Testarossa. Også en replika bygd av svenske Motorima.

Detalj av Ronnie Petersons March, men Alfa Romeo TZ i bakgrunnen

Detalj av Ronnie Petersons March, men Alfa Romeo TZ i bakgrunnen

Forrige innlegg
Neste innlegg