Mot midten av April er det oppbruddstemning på Camping La Colina. De fleste som har vært her i vinter drar hjem til Norge, men jeg tok motsatt vei.

Min opprinnelige plan var å tilbringe vinteren ett eller annet sted på Costa del Sol. Men jeg ville stoppe flere steder på tur nedover. Det gikk bra helt til jeg kom til Albir og La Colina. Der falt jeg til ro med en gang, og i stedet for en uke eller to ble det fem måneder. Det har vært en strålende vinter, og jeg har fått mange gode venner. Derfor var det litt vemodig når folk begynte å pakke og forberede hjemreisen. Men jeg håper vi treffes igjen til høsten.

Som vanlig hadde jeg ikke lagt opp noen rute, men hadde lyst til å svinge litt innover i landet. I grove trekk ble reiseruta slik som på dette kartet.

Her er reiseruta mi på første etappe.

Mellom Alicante og Torrevieja ligger det store saltsjøer. Mange fugler utpå der, jeg tror det var flamingoer

Jeg la i vei mandag 11. April, og kjørte lokalveien N332 nedover langs kysten forbi Alicante og Torrevieja, og ned til La Manga. Et artig sted som er bygd på en smal tunge ute i sjøen. Det ligger en bobilparkering like ved fyret utenfor byen, og der slo jeg meg til ro for natten. Trivelig og fredelig plass, og helt gratis å stå. Dog uten andre fasiliteter enn et lite toalett i tilknytning til en liten bar.

Bobilparkeringen ved fyret på La Manga

Solnedgang over den smale stripa som utgjør La Manga

Fra La Manga la jeg kursen innover i fjellene. Det er jo artig å se noe annet en strender og badebyer også. Jeg kjørte innover fra Cartagena og kom opp i et flott landskap. Ikke så mye fjell som på Costa Blanca, men kupert terreng med mye jordbruksland.

Hva som dyrkes her er jeg ikke sikker på, men kasnkje Oliven?

Hva som dyrkes her er jeg ikke sikker på, men kanskje Oliven?

Turen gikk på fine veier i vakker natur. Jeg er imponert over veinettet i Spania. Fine og brede veier og med asfalt slett som et stuegolv. De har nok ikke problemer med telehiv og vårløsning slik som i Norge. Selv oppe i høydene bak Sierra Nevada var veiene av ypperlig standard.

Store og symmetriske åkere med trær. Legg merke til fjellene i Sierra Nevada i bakgrunnen. Fortsatt snø der.

Oppe i dette området finner vi også byen Guadix. Der bor mange i huler. Det ser ved første øyekast ut som vanlige hus, men bak fasaden er det gravd ut huler i bakken. Mange er også fint og moderne innredet med alle bekvemmeligheter. Årsaken er både for å få et behagelig klima, spesielt på varme somre, men sikkert også fordi det brukes mindre byggematerialer.

Det ser ut som et vanlig hus, men det er bare fasaden. Legg merke til pipene oppe i bakken

Neste overnatting ble også ved et fyr. Nemlig på havna i Almerimar. Der kan man kjøre helt ut på piren, og det er oppstillingsplass for 20-30 bobiler. Trivelig sted med flere restauranter innen gangavstand, og et yrende liv med surfere og kitere på stranda bortenfor.

Flott bobilparkering i Almerimar

Kitere i solnedgang

Langs store deler av Costa Blanca er det store områder som det dyrkes frukt og grønnsaker på. For å holde det fuktig og unngå skadedyr gjøres det ofte i store plasttelt, nærmest som drivhus. Dette er ikke så veldig pent å se på, så etter å ha kjørt litt la jeg kursen opp i fjellene igjen.

Frukt og grønnsaker dyrkes i store plasttelt.

Denne gangen kom jeg på fremsiden av Sierra Nevada. Noe av det samme landskapet som dagen før, men med litt mer bebyggelse. Det er utrolig hvordan man har etablert slike landsbyer oppe i fjellene. Det så ut som det bodde mye folk der også.

Små landsbyer klorer seg fast i skråningene

Her kom jeg også over en stor demning. En liten innsjø var etablert oppe i fjellet, og skaffet nok både vann og strøm til de større byene nede ved kysten.

Første blikk av innsjøen.

Her er det sett fra demningen. Det er langt fra fullt. Det har vært en tørr vinter

Nede ved kysten igjen kjørte jeg helt ut mot sjøen igjen. Det ligger mange koselige byer langs kysten her, og en av dem er Nerja, der flere av mine venner har hus og leilighet. Ingen av dem var der nå, men jeg stoppet likevel og så meg litt rundt. Det var ingen egnete steder å stå med bobilen der, så oppholdet ble kort. Håper å kunne ta turen en annen gang når det er noen å besøke der.

Nerja. Den hvite byen

En av campingene som er mye brukt av nordmenn er i Torre del Mar. En fin by med en lang sandstrand. Det er fint tilrettelagt slik at man kan gå eller sykle langs hele stranda i ca 7 km lengde. Langs stranda ligger det tett med barer og restauranter som også sørger for utleie av solsenger og madrasser. Her var det så koselig at jeg ble i tre dager.

Inngangen til Campingen

Campingplassen ligger helt i enden av byen, med bare 50 meter å gå til stranden. Standarden på campingen er så som så, med trange plasser med grusdekke. Det var heller ikke tilkobling til vann og avløp, slik jeg nå var vant til på La Colina. Sanitæranlegget var rent og OK, men det fristet ikke å bruke hverken toaletter (uten toalettsete) eller dusjene. Heldigvis har jeg det i bilen, og for bare noen netter var det ikke noe problem med manglende tilkobling. Prisen var slik midt på treet, ca 18 euro pr døgn uten strøm.

Dette ble stamrestauranten min på stranda. Lå på solseng noen timer og avsluttet med en Mojito

Fin strand i Torre del Mar

Fra Torre del Mar gikk turen videre til Portugal. Det skal jeg fortelle om en annen gang. Følg med.