Etter noen uker i Tyskland var det på tide å forflytte seg til Italia. Turen gikk fra Chiemsee over Brennerpasset og til Gardasjøen. En tur på snaut 40 mil.

Det begynte å bli surt og kaldt i Tyskland, og med ei ukes gråvær i vente var valget lett. Selv om jeg gjerne skulle kjørt hele Deutsche Alpenstrasse var ikke det noe alternativ med slike værutsikter. Etter å ha overnattet ved Chiemsee satte jeg kursen mot Innsbruck. Det var grått og trist vær så det var ikke store opplevelsen å kjøre her. Heldigvis har jeg kjørt strekningen noen ganger før, og fått opplevd denne flotte naturen. Men selv om jeg har kjørt her har jeg aldri vært innom byene ved Gardasjøen. Derfor ble kursen satt mot Riva del Garda, helt i nordenden av sjøen. Der fant jeg en grei bobilplass, sentralt like ved lystbåthavnen. Det ble en liten rusletur ned til brygga og en pizza, før det ble tidlig kveld.

Garda

Denne hjulbåten lå fortøyd langs gangstien langs sjøen

Heldigvis var det flott vær slik som yr hadde lovet når jeg sto opp på Mandag morgen. Da var det bare å komme seg ut og gå etter at havregrøten var fortært. En snau kilometers spasertur langs gangveien langs sjøen, så var jeg i sentrum av gamlebyen. En flott by med flotte bygninger og flotte grøntarealer. Spisesteder var det nok av, og jeg fant meg et bord på en der sola hadde fått tak. Det var herlig å sitte der med en cappuccino og se på folket. Det er sent i sesongen så selv om det fortsatt var en del turister var det også mange lokale som hadde sine morgenmøter på denne caféen. Ikke så ulikt morgenmøtene på kafe hjemme i Norge, bare at her drakk de gjerne en Prosecco i stedet for kaffe.

Riva del Garda

Torget i Gamlebyen Riva del Garda

Flott park med nyedlige blomster.

Jeg nøt denne dagen til fulle og ruslet rundt, satte meg på en benk og bare observerte det som var rundt meg. Var innom et par kaféer til og fikk både lunsj, litt Prosecco og Gelato. Det ble også en tur tilbake på kvelden for et bedre måltid og et glass vin, før jeg avsluttet med Cappuccino på terrassen til Grand der en tenor sang så det ljomet over hele byen.

Riva del Garda

Småfuglene ville ha sin del av kaffematen min.

Dagen etterpå fortsatte jeg nedover langs sjøen og var innom Garda by før jeg endelig fant en campingplass som var åpen like ved Lazise. Ikke så mye å skryte av, men det var da ihvertfall en fin solnedgang over sjøen denne kvelden.

Flott solnedgang i Lazise.

Flott solnedgang i Lazise. Sola går ned over Sirmione

Neste dag var det Sirmione som sto på programmet. Jeg hadde hørt så mye om denne byen, men det ble en skuffelse. Selv på denne tiden av året var det stappfullt med turister, tilnærmet kaos og lite hyggelig. En pen by kanskje, men jeg likte meg ikke der. Dårlig service og høye priser. Typisk turistfelle. Dog hadde de grei parkeringsplass for bobiler rett ved sjøen, men med pris som lå høyere enn hva man betaler på en campingplass med alle fasiliteter. Jeg spiste lunsj, og forlot Sirmione med kurs for Padova.

Sirmione, fin by, men ikke noe for meg

I Padova er det nemlig en stor veteranbilmesse på denne tiden, og den måtte jo avlegges et besøk. Jeg hadde håpet å finne en parkeringsplass i nærheten av messeområdet, men det var ikke så enkelt. De fleste plasser har stengsler med max høyde på 2 meter, så det var effektivt stopp for bobiler. Ved hjelp av bobilappen, som er et nyttig hjelpemiddel fant jeg en bobilparkering i den gamle bydelen. Det viste seg å være fullklaff. Romslig plass og med gangavstand til bysentrumet med torg og kaféer. Riktignok var det et stykke å gå opp til messeområdet, men da fikk jeg ihvertfall fart på skrittelleren min. Plassen lå ved Piazza Prato della Valle som er et elliptisk torg på 90.000 m2. Inne på torget er det en vanngrav som omkranses av 78 statuer, 38 innenfor og 40 utenfor. Imponerende.

Piazza Prato della Valle, et 90.000 m2 stort elliptisk torg. Det største i italia, og ett av de største i Europa

På morgenen fylles torget opp med selgere av frukt og grønt

I en passasje er det et knippe salgsboder med kjøtt, fisk og ost

Det ble en rusletur i byen på Onsdag kveld og full dag på messa Torsdag. Der traff jeg kjente, og ble med ut for å spise på kvelden. En hyggelig kveld med et dusin Nordmenn. Flere av dem kjente jeg fra før, og noen var nye bekjentskaper.

Piazzaen er flott også på kveldstid

Romslig og fin bobilparkering

Fredag morgen var jeg sterkt i tvil om hva jeg skulle gjøre. Kjøre vestover mot middelhavet, eller øst mot Adriaterhavet. I og med at jeg aldri har vært i Venezia, og værmeldingen så fin ut der ble kursen satt østover. Det var jo ikke lange stubben fra Padova, og jeg endte opp på Jesolo-halvøyas eneste campingplass som fortsatt har åpent. Her er det stille og fredelig med ca 10% belegg. God plass på stranda, men godt vær. Her blir jeg noen dager, og skal ta båt til Venezia, kanskje allerede i morgen.

Sjelden man kan kose seg så alene på Jesolos strender.