Når August nærmet seg slutten var det tid for å hekte på vogna og forberede seg på turen til Spania. Første etappe gikk imidlertid bare til Eidsvoll,
Jeg har hatt lagret en del saker hos min niese på Eidsvoll siden jeg solgte leiligheten. Nå som jeg skal ha vogna på fastplass i Spania ville jeg gjerne ta med noe av det nedover. Blant annet skikkelige kopper, glass og servise. Man blir lei av å spise på plasttallerkner i lengda. Ellers så er det mange ting som er kjekt å ha, som også ble lastet inn i både bil og vogn. Jeg var nok ikke langt unna maksimal vekt når jeg var ferdig med alt. Men på de 25 milene til Eidsvoll følte jeg at både bil og vogn var kapabel til skikkelig last. Disse siste augustdagene overnattet jeg hos min søster som også bor på Eidsvoll. Det var greit å få ligge i en vanlig seng noen netter, og få vasket klær og ordnet litt.
Siste helgen i August åpner Caravan Salon i Düsseldorf. Verdens største utstilling innen camping. Vi var tre mann fra Bobil og Caravan Magasinet som dro nedover på Torsdag og hjem på Søndag. Som vanlig var det mye flott å se på, og faktisk noen skikkelig spennende nyheter også. Det pleier å være varmt i Düsseldorf på denne tiden, men i år var det nok ekstra varmt. Med godt over 30 grader er det hardt å fly rundt på det store messeområdet med et tett program med pressekonferanser. For oss journalister er det hard jobbing fra tidlig morgen, og man må være skikkelig skjerpet siden de aller fleste pressekonferanser går på tysk. Men man får jo med seg det meste, og det blir også delt ut materiell på andre språk. Men vi fikk også tid til å gå litt ut på byen på kveldstid, noe som var en artig opplevelse i år. Regionen Nordrhein-Westfalen fyller nemlig 70 år i år, og siden Düsseldorf er hovedstaden var det stor feiring der i byen. Jeg har aldri sett så mye folk ute i en by noen gang som her. Uansett hvilken gate vi gikk i gamlebyen denne lørdagskvelden var det som sild i tønne. Fetstemte tyskere med svingende ølglass overalt, og god stemning i hele byen. En artig med slitsom helg.
Tilbake i Norge var det tid for sortering av bilder og presseinformasjon før siste finpuss ble lagt på vogn og bil. Så var det en tur innom på Hvaler der jeg formelt sett bor, for å hilse på folk og få en høstsjekk hos fastlegen. Et møte med en av mine oppdragsgivere ble det også tid til før kursen ble satt sørover. Jeg hadde valgt å bestille plass på ferga fra Gøteborg til Kiel. Om man regner på drivstoffkostnader og bro/ferge-kostnader var det like billig/dyrt med ferge direkte til Kiel. Dessuten fikk jeg slappe godt av på båten og få meg en god solid frokost før jeg kjørte i land på Fredag morgen.
Klokka var ca 10 når jeg svingte ut fra fergeterminalen og satte kursen sørover mot Hamburg. Jeg var fortsatt usikker på hvilken vei jeg skulle ta nedover, men etter å ha hørt litt på trafikkmeldinger på Radio valgte jeg å svinge mot Bremen og kjøre A1 nedover via Bremen og mot Luxembourg. Trafikken gikk greit nedover uten nevneverdig kø, og når trailerne ble færre utover kvelden gikk det skikkelig radig. Jeg ankom Luxembourg i god tid før midnatt, og fylte diesel og tok meg en matbit. Parkeringsplassene langs veien var fulle av trailere, og jeg var fortsatt godt opplagt. Derfor gikk turen videre nedover Frankrike. Ved bomstasjonen like ved Nancy visste jeg det var en stor parkering reservert for bobiler og campingvogner. Derfor valgte jeg å kjøre dit.
Det var bare 17-18 grader så det var behagelig å sove. Ved 7-tiden lørdag morgen var jeg godt uthvilt og la i vei igjen. Etterhvert som jeg kom sørover i Frankrike ble det stadig varmere, og nede ved Marseille så jeg 38-tallet på temperaturmåleren. Også i dag var det grei trafikk, bare litt kø i nærheten av de større byene. Temperaturen holdt seg høy til langt nedover i Spania, og var ikke under 30 før sola gikk ned. Jeg var fortsatt godt opplagt og fortsatte sørover.Tenkte å kjøre til Barcelona før jeg la meg, men der ble det bare varmere. Når jeg passerte Barcelona klokka halv elleve på kvelden viste termometeret 30 grader. Å gå bak i vogna og legge seg da var ikke verdt å tenke på. Jeg kjørte på nedover, og nå på natta var det nesten ikke trafikk. Når jeg kom like nord for Valencia klokka halv fire var jeg trøtt, og siden temperaturen var nede under 25 gikk det greit å sove noen timer. Nå var det ikke langt igjen, så klokka 10 var jeg i Albir. Innom på bensinstasjonen for å vaske vogna på selvavsken, så var det å kjøre inn på plassen. Manuel tok imot og ønsket meg velkommen, og klokka 12 var vogna parkert og i vater. Nå var jeg endelig «hjemme»
Jeg er godt fornøyd med at jeg byttet bil i sommer. Dette var en ypperlig trekkbil. Tung og solid med krefter i massevis. det var ingen problemer med sidevind, engang ikke over Uddevalla-broen der vindpølsene sto rett ut. På motorveiene nedover lå jeg jevnt på litt over 100 km/t noe som var grei marsjfart. Eneste som var litt utfordrende var gjennom bomstasjonene i Frankrike og Spania. Med vogn på 250 cm bredde var det ikke store klaringen på hver side, så der måtte jeg sikte godt og bruke speilene godt. En grov beregning viser et dieselforbruk på ca 1,3 liter på mila, noe jeg synes er helt greit med tanke på totalvekt på ca 4,6 tonn og god fart.