Det har vært stille fra meg her på bloggen i vinter. Det har i grunnen ikke vært så mye å melde, livet går sin vante gang her i vinterhiet mitt i Spania.

Når jeg kom ned i høst var det godt og varmt, men ikke like varmt som forrige høst. Godt 30 grader på dagen, og ned mot 20 om natta er helt ypperlig etter min smak. Det har vært mange trimturer rundt i området denne vinteren, noe som har gjort meg godt. Etter hvert som de faste vintergjestene ankom campingen i høst ble det hyggelige sammenkomster med god mat og drikke. Vi er etter hvert blitt en god vennegjeng her på campingen, og vi holder kontakt også gjennom den tiden vi er i Norge. Jeg var så heldig at jeg fikk besøkt flere av dem sist sommer, og håper på gjentakelse også kommende sommer.

Vi har hatt mange fine og hyggelige dager her i vinter. Både soloppganger og solnedganger er et vakkert skue, og når supermånen stiger opp av havet er det ikke mye som er vakrere.

Denne julen var vi ganske mange som valgte å ikke dra hjem. Juleaften startet med det tradisjonelle julebadet i bassenget og et lite rakfisklag hos meg. Etterpå samlet vi oss ved bassenget der vår kjære vertinne Laura serverte vin og spilte musikk. Det ble riktig livat utover ettermiddagen, men vi norske avsluttet tidlig og gikk ned på Hotel La Colina der vi fikk en nydelig julemiddag.

Festlighetene på campingen ble behørlig dokumentert på video av vår filmsjef Wim Grotenhuis, og resultatet kan du se her:

Romjulen hadde vi et nydelig vær, så det ble både soling og gåturer mellom all julematen. Vi koste oss med både Norske og Spanske spesialiteter, og hadde en riktig fin julefeiring. Nyttårsaften var det felles middag med flere nordmenn på restaurant, før vi gikk inn i 2018 med Cava og fest på campingen.

Mens Januar i fjor var både kald og våt var årets utgave stikk motsatt. De siste ukene av Januar hadde vi flere dager med temperatur rundt 25 grader. Man måtte helt tilbake til 1948 for å finne like høy januartemperatur. Men det snudde fort når vi nærmet oss Februar. En natt hadde vi et kraftig regnvær, og kunne notere oss over 60 mm regn. Den 2. Februar våknet vi til snø på toppene, og et riktig ufyselig vær. Da var det godt å ha god og varm campingvogn.

Det er ikke ofte man ser snøen fra stranda i Albir.

Heldigvis gikk det fort over, og dagen etter var det strålende sol. Jeg benyttet derfor anledningen til å kjøre meg en tur opp i fjellene her for å se på snøen. Ikke det at jeg savner snøen noe særlig, men det er såpass sjelden vi har den her på Costa Blanca. Heldigvis forsvinner den fort, så vi har ikke de samme utfordringene som dem hjemme i Norge. Turen foregikk selvfølgelig i åpen bil, og det var et nydelig syn med appelsinplantasjer, mandeltrær i full blomst og snø på toppene.

Her er et knippe bilder fra turen:

I veikanten ved Polop var det både appelsintrær og blomstrende mandeltrær i veikanten

Benimantell med snødekte fjell i bakgrunnen

Mandeltrær i full blomst.

El Castell de Guadelest. –  Imponerende byggverk på en høy fjellknaus.